Fietsvakantie 2021

3 september 2021 - Bedum, Nederland

Onze eerste fietsvakantie. Wij hadden ivm Corona al langer het plan om op fietsvakantie te gaan. Dit met onze dwergteckel Yuta. Oorspronkelijke zouden we dit doen op onze elektrische fietsen maar een week voor de vakantie toch een stel goede tweede hands trekkingsfietsen gekocht. Hondenkar en tassen hadden we al.

De eerste dag ging van Bedum naar Elsloo (9-8-2021). Het weer was redelijk en in het begin van de tocht fietsten wij nog op bekend terrein. Aangekomen in Peize spontaan even bij een stel bekenden langs voor een kop koffie. Heel gezellig. Na een uurtje weer op de fiets om de tocht te hervatten. Eenmaal aangekomen in Elsloo bleek dat het slaapadres net buiten Elsloo lag, dus nog even door. Gelukkig werden wij goed ontvangen waarna wij na een warme douche konden eten in een plaatselijk hotel. Gelukkig maar, we hadden als beginnende fietsers er niet over nagedacht dat maandag diverse zaken dicht zouden zijn.

De tweede dag (10-08-2021) ging van Elsloo naar Veessen net onder Zwolle. In de ochtend hebben we veel regen gehad. Dus de regenjassen aan en onze regen broeken tot op de knie welke je dan met bandje onder het bovenbeen door vast maakt. Dan voor de tip inzake deze broeken van ervaren dorpsgenoten die al veel langer fietsvakanties maken. In de middag brak het goede weer door waardoor je het slechte weer snel vergeet. Om zes uur kwamen aan bij het hotel in Veessen. Veessen ligt net onder Zwolle. Helaas was er in Veessen niet veel open en te doen. Na een avondwandeling met Yuta onze dwergteckel langs de IJssel zijn wij dan ook gaan slapen.

Dag drie van Veessen naar Zelhem (11-08-2021). Mooie tocht over de dijk naar Deventer alwaar de teckelwinkel bezocht. Prachtige stad is Deventer. Na genoten te hebben van een kop koffie en lekkere tosti door naar Zelhem. Je wilt ook niet te laat bij mensen aankomen waar je slaapt en het bezoek aan Deventer had toch wel wat tijd gekost. Ook dit was wederom een mooie route, wat kom je onderweg toch mooie boerderijen en panden tegen. Een prachtig oud Klooster in Kranenburg bijvoorbeeld maar ook het plaatjes Gorssel was mooi en levendig. Eenmaal aangekomen in Zelhem hebben we geslapen bij een wat oudere heer die in het souterrain van zijn huis een B & B had. Zijn vrouw was al een aantal jaren geleden overleden en op dmv de B & B had hij nog wat aanspraak. Leuk ook al die contacten onderweg.

Dag vier gaat van Zelhem naar Almelo (12-08-2021). Een gedeelte van de rit gaat via dezelfde knooppunten als hoe wij gisteren zijn aangekomen. Bekend terrein dus de eerste tien kilometer. Daarna gaan wij naar rechts richting Rijssen en Almelo. In Almelo slapen wij in een oude gevangenis welke is omgebouwd tot hotel. Goed gelukt zou ik zeggen. Onderweg bij een rustpunt een heerlijk stukje appeltaart gegeten en gesproken met wat oudere mensen uit Amsterdam die ook op fietsvakantie waren.

De vijfde dag van Almelo naar Emmen (13-08-2021) Deze tocht ging via Duitsland. We kwamen wat meer in akkerbouw gebieden terecht. Veel graan, fietsen door en tussen de graanvelden. In Emmen aangekomen kwamen we bij twee vriendelijke mensen terecht van vrienden op de fiets. Het uit eten gaan waren we wat zat dus die avond wat kwark met müsli gegeten. Omdat we vlak naast het bos zaten nog een stuk gelopen met onze hond.

Ee zesde en laatste dag ging van Emmen naar Groningen (14-08-2021). De tocht ging via Musselkanaal en Stadskanaal. Lange gerekte stukken met een fietspad vol met hobbels en dan ook nog eens de wind tegen. Het is soms ook even bijten. Heel langzaam kwam de thuislocatie weer in het zicht. Dag drie was qua omgeving ons inziens het mooist. Al met al hebben we erg genoten en gaan we zeker vaker al fietsend er op uit.